Tuesday, February 20, 2007

Shhhh! Vi er på Hip Hop Hush Tour!

Dagen efter vi ankom havde vi købt billetter til Hush Tour, hvor hiphop pionerer guider publikum op gennem Harlem og The Bronx, hvor hiphop startede for mere end 30 år siden. Turen hedder Hush pga. det engelske ord for 'tys', altså en historie om noget hemmeligt, og samtidig fordi den putter 'us' i midten af 'hip hop'.

Der var afgang lige syd for Empire State Building, og det var en glædelig overraskelse at der var to guider: Reggie Reg fra Harlems Crash Crew samt Grandmaster Caz fra de legendariske Cold Crush Brothers!

Efter kort ventetid på den lokale diner lød startskudet for turen, der gik med bus op mod hiphoppens arnested. Grandmaster Caz styrede mikrofonen, og fortalte levende om hiphoppens opståen, men nævnede også når vi kørte forbi Apollo, kontorerne til Bill Clinton (eller som Caz sagde, den første sorte amerikanske præsident) og meget mere. Han var virkelig en entertainer og det satte prikken over i'et på en kanon tur. Marie kom hurtigt i kridthuset, da Grandmaster Caz spurgte hvilke elementer, der udgør hiphoppen og hun råbte: "MC'ing", hvortil Grandmaster Caz grinende replicerede: "everybody give her a round of applause, if she had said rapping she would have been of the bus!"

Først kørte vi forbi Frank E Campell's Funeral Chappel, hvor bl.a. den verdenssberømte Brooklynrapper Notorious B.I.G. blev vist frem før sin begravelse, dernæst op gennem Harlem, hvor vi bl.a. så graffiti hall of fame, hvor New York's bedste graffitimalere hvert år skaber en ny kullise på de gigantiske mure, så forbi Rucker Park, hvor Harlems - og der med verdens - bedste streetbasket spillere slår deres folder - og Doug E Fresh i øvrigt bor ved siden af.

Derefter krydsede vi broen op til The Bronx - eller som Grandmaster Caz udtrykte det 'you're now entering Holy Ground'. Udover Yankie's stadium så vi også Bronx's Walk of Fame, hvor kendte bybørn får deres navne på gadeskiltene ikke ulig fliserne i Hollywood - bl.a. er Afrika Bambaataa, KRS-One og DJ Red Alert blevet foreviget.

Vi tog så tilbage til Harlem og spiste soulfood på en superautentisk restaurant, hvor man kunne mæske sig i alt fra grisefødder og southern fried chicken til vandmellon og black eyed peas. Ved siden af dineren lå i øvrigt en legendarisk pladeforretning, hvor indehaveren Bobby Robinson var en af de første til at udgive hiphopplader helt tilbage i 1979. Derefter gik den ellers tilbage igen mod Manhatten, med både en rapkoncert fra Grandmaster Caz på bussen og hiphop quiz fra Reggie Reg (vi klarede os helt okay).

Det var helt sikkert alle pengene værd og en enorm oplevelse at se de ting vi har hørt om på plade og læst om i bøger - ikke mindst at få det fortalt af to guider, der har været med til at starte hvad der er blevet en af de største ungdomskulturer i verden.

Her følger nogle af de billeder vi tog:

Frank E Campbell's Funeral Chappell.

Grandmaster Caz underholder på bussen.

Graffiti Hall of Fame i Harlem.

Peter i Hall of Fame.

Strømkilden til de første hiphop jams - en gadelygte.

Marie og Bronx Bridge.

Afrika Bambaataa's gadeskilt på Bronx's Walk of Fame.

Resaturanten hvor vi spiste soulfood samt Bobby Robinsons pladeforretning.

Peter spiser grisefødder.

Marie fik vandmellon.

Peter og Reggie Reg.

Gruppebillede af os allesammen.

Man må desværre ikke filme på turen, men her er et Youtube klip af deres promotionvideo:

1 comment:

Anonymous said...

Lyder til at have været en fed hiphop rundvisning, den gad jeg godt og opleve en gang.